onsdag 13 februari 2008

Herrskär

...är en holme ute i Finska viken där min svärmor föddes och växte upp. Ett riktigt Saltkråkanparadis om somrarna, men säkert ett ganska hårt liv om vintrarna. Numera är ingen fast bosatt där året om. Hemgården är såld men vi har några minnen därifrån:

Handdukshängaren har vi i vårt badrum.


Man borde ju minska på saltintaget men den här är nog i daglig användning...


Vi kärnar inte vårt eget smör så den här har vi bara som prydnad!


Kompassen var kanske livsviktig när man överraskades av dimma.


Idag är alla minnen viktiga för oss. Vi har vår sommarstuga på en grannholme och vi kan hälsa på de nya invånarna och återuppliva gamla minnen!

13 kommentarer:

Bergagårdens Lina sa...

Ja visst är det viktigt med minnen! Istället för att köpa en massa dyra anonyma nyproducerade saker så tycker jag att det är roligt att kunna återanvända saker som påminner om de personer som använt dem. Från min farmor och farfar har jag en hel del gamla och välanvända möbler och de är bland mina käraste ägodelar!

Lantliga drömmar sa...

Härligt med gamla minnessaker! En gammal smörkärnare skulle jag bra gärna vilja ha! :-) Handdukshängaren var jättefin!

sabina sa...

Underbara saker ni fått med er därifrån. Jag har kompisen till saltkaret. Exakt lika förutom att det står mjöl på min! Duktig man du hade i förra inlägget, sånt blir man glad av!

Anonym sa...

Oj så fina saker! Och värdefullare blir dom när man vet vem dom tillhört!

Kicki sa...

Hej
vilka fina och personlig saker du visar - härligt ställe att bo på!
Kram från Kicki

Linnestinalund sa...

Jo visst är det mycket trevligare med saker som har en historia! Gillar speciellt kompassen!

Kamomilla sa...

Vad härligt ändå att ha kvar så många fina skatter!

Anonym sa...

Ho,Ho,jag blev imponerad av din blogg nu har ni haft ett projekt med flytt och renovering. Men ett underbart hem fyllt med skatter!

Mitt Egnahem sa...

Hej igen!
Visst är väl Gysinge underbart! Men har ni inte ngt liknande i Finland? Har för mig jag har hört talas om det. Det kanske är detta "Stundars"? Nästgårds tröttnar man inte på, men vi har den i en ganska liten del av köket, och med panel nertill. Ha det gott! mvh Mitt Egnahem

Anonym sa...

Härligt med minnen och gamla saker! Gamla saker ska man vara rädd om som Ni är!
Må gott! En trevlig sida du har!

Willewira sa...

Jag är den store nostalgikern, som samlat på mig massor av små och stora föremål, just för att det är minnen. Inte för att jag alla gånger har användning för det.

Men minnenoch personer förknippade med möbeln/saken gör den mer värd...så är det i mina ögon.´
Och i andras också...märker jag..trevligt! .)

Smörkärnaren är jättefin där den står. Och kompassen är ju urhäftig!

Önskar dig en bra dag och att du slipper använda kompassen i dimman... :)

Kram Willewira

Käranån sa...

Hej!
Så roligt att jag hittade dig av en slump!!! Vilken intressant blogg du har o vilket jobb ni har gjort med huset!! Jättefina gamla saker ni har...Kompassen är fin..fastnade för den, kanske bara för att vi är mycket till sjöss, sommar som vinter (utom i år, inga isar)Ha det så bra!

Millas hem sa...

Hej!
Så fina saker du visar!
Camilla