torsdag 31 januari 2008

Morfar

...var en händig man. Han visste "allt" om hur saker skulle göras, vare sig det gällde bygga hus, fälla skog eller sätta potatis. Som pensionär gick han en kurs i hur man tillverkar en golvklocka. Sedan gjorde han klockor så det räckte till alla barnbarnen, 9 stycken! Så här ser min ut:

Vi fick den som bröllopsgåva och den har åkt runt till alla 7 ställen som vi bott på. Nu hoppas jag att den hittat sin plats...

Mormor var inte sämre... Av henne fick vi ett virkat överkast i gåva. Jag uppskattar det mer och mer eftersom jag insett vilket arbete som ligger bakom. När man var barn reflekterade man inte över att mormor jämt satt och virkade. Det hörde bara liksom till.

7 kommentarer:

Bergagårdens Lina sa...

Oj vilka fina saker! Det är speciellt med såna saker som man får av någon som man vet har lagt ner sin själ i dem. Sådana saker är ovärderliga!

Anonym sa...

Och vilken tid det tar att göra ett virkat sängöverkast - jag gav mig i kast med ett sådant projekt och det tog mig strax över ett år att färdigställa projektet.

sabina sa...

Dina morföräldrar var väldigt duktiga! Klockan är imponerande, har inte sett nån med sååå många sirliga detaljer förut och överkastet är avundsvärt! Lyckliga du!

Kamomilla sa...

Verkliga skatter det där!! Härligt! Och de är i rätta händer minsann!

Anonym sa...

Hej! Nå nu änligen var jag in på FB och hitta din bloggadress. Fin sida darling. :)

linnea-maria sa...

Din morfar var inte bara händig, han var konstnär. Likaså din mormor så tätt virkat, det måste ha tagit en evighet. Sådana saker är värt så mycket mer än pengar, när handen har varit där hela vägen. /linnea-maria

Anonym sa...

Och vilket fint täcke du fått! Det ligger mycket arbete bakom! Jag bor inte så långt ifrån byn Uttermossa eftersom jag bor i Kristinestad men vart har ni nu flyttat ert hus Uttermossgagården?
HLE