tisdag 8 januari 2008

Kärlek vid första ögonkastet


...kan man nog inte tala om. Huset var för stort och såg inte heller ut att vara i så värst bra kondition... Men det som vi förstås först lade märke till var farstukvisten. Hade aldrig förut sett något liknande. Så när vi efter en hel del övervägande till slut bestämde oss för att ta oss an huset så ville vi försöka rädda kvisten med de fantastiskt spröjsade fönstren. På ena sidan saknades fönster nästan helt, men utgående från det som fanns så kunde snickaren Christer Spåra från Hirvlax återskapa det som saknades. Bågarnas ramvirke måste förnyas men de flesta spröjs kunde återanvändas. Vi är glada för det som fanns kvar för jag är säker på att vi inte ens i vår vildaste fantasi hade kunnat hitta på något så speciellt!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Att ni vågade!, ta er an huset, menar jag!
Så härligt att det finns folk som vill ta sig an gamla hus istället för att låta dem förfalla. Ni har gjort ett otroligt jobb och kvisten är ju alldeles underbar! Önskar att jag också hade en sån, men på vårt hus fanns ingen, tyvärr...
Vårt hus var nog också i ganska dåligt skick när vi började, närmast ett ruckel...

Ulrika sa...

Vilken dröm!!!
Jag skulle byta när som helst med er:)

Kvisten är ljuuvlig!!

Kram

Pernilla sa...

Vet inte ens var jag ska börja... Men hjälp vilket jobb ni lagt ner, helt otroligt. skulle nog aldrig vågat mig på nått sånt projekt. Men vilket resultat sen.. kvisten är ju helt underbart och myket orginell.. Jag kan inte säga annat än grattis..

Ha det bra Kram Pernilla

Ulrika sa...

Hej igen!!

Tack för din fina kommentar.
Namnskyltarna är bara beställningsarbeten. Man får dem i vilken storlek som helst. Jag sågar efter önskemål. Den som är på bloggen är 50x17 cm.
Välkommen skylten är 30x15 cm.

Går bra att beställa så skickar jag per post.

Ha en bra dag!!

Monika sa...

Hej Cia!

Fin blogg du gjort! Ja, ni har ett vackert hus, annat kan man inte säga. Visst kräver det sitt att renovera och ta sig an det som är gammalt, men det blir så charmigt och mer personligt än det nya. Min blogg är inte alls lika rolig...Kanske jag börjar en blogg som visar vårt hus jag också, det har ju varet ett projekt det med... Men speciellt till jul är jag glad för vårt hus, det är så lätt att få en fin julstämning när man har ett gammalt hus. Vi hörs! Kram Monika

sabina sa...

Vilket arbete ni lagt ner! Men det blev helt underbart! Jag gillar snickarglädjen också förutom fönstrena...

Lantliga drömmar sa...

Er kvist är faktiskt helt underbar! Har inte hller sett något liknande förut!
Är imponerad över att ni vågade och orkade ta er an ett så stort projekt som huset!
Det ser väldigt långt ut, hur långt är det? Ca kvadrat?
Tycker ni har ett helt fantastiskt hem! :-)

Anonym sa...

Woow! Jag sitter här och beundrar ert hus! Det finaste jag sett på länge! All heder till er att ni rustade upp det. gillar din blogg skarpt! :) Tycker det verkar som att du bor långt upp i Sverige eller? Synd, annars hade jag gärna tagit mig en tur och kikat på allt slit ni har lagt ner. /Angelica angelicafingal@hotmail.com