söndag 2 mars 2008

Grannar

...är väldigt värdefullt att ha. Både människorna och husen! Vi bor på ett ganska speciellt område intill ett friluftsmuseum som består av ett 60-tal flyttade byggnader. På 70-talet uppstod ett bostadsområde intill museiområdet bestående av gamla flyttade bondgårdar. Kommunen sålde då 9 tomter och området planerades att efterlikna en 1800-tals by. Sedan 90-talet har det kommit upp 6 gårdar till som en förlängning av den ursprungliga planen. Och vårt hus är ett av dem! Här är våra närmaste grannar:







Det är intressant att bo på en plats där alla har samma intresse för gamla hus. I somras hade vi några får gemensamt i en hage. Nu väntar vi med spänning på nästa nybyggarfamilj. Välkomna!

8 kommentarer:

Bergagårdens Lina sa...

Vilken fantastisk by ni bor i! Husen är ju helt otroliga!

Är det något traditionellt i området att verandorna ska var målade i ockragult? Jag har aldrig sett det tidigare, men det är väldigt snyggt!

Ha en bra kväll!

Lina

linnea-maria sa...

Oj vilken härlig miljö att bo i. Jag kan ju tänka mig att människor som bosätter sig där har samma intressen. Vilka vackra hus!! Jag vet att vi är ett samtalsämne i byn, allra helst när det kommer till vår renovering. Än gnäller de för att vi tar så lång tid på oss (vi var utan fönster i trapphuset i 6 månader), än gör de ovationer. Folk fattar inte att man kan av fri vilja tröka sig igenom klassisk fönsterrenovering (när det finns nya att köpa) eller ens byta ut 60-tals fönster mot ännu äldre. Jag har sparat massor med pengar på att göra allt själv och när jag har råd att köpa ny bil så kliar de sig i huvudet. Ha en bra vecka /linnea-maria

sabina sa...

Tack! Jag gillar den! Den är faktiskt köpt på en loppis, fast den är splitterny... De har oanvända saker där också!

Jag gillar ert bostadsområde! Alltid hittar man nåt intressant att titta på. Har en del av mannens släkt i er grannby T....

Anonym sa...

Å tänk att få bo i en sån miljö, omgiven av vackra hus!
Helt fantastiskt!

Lantliga drömmar sa...

Åh nej så underbart! Vilken idyll att bo så, med bara gamla gårdar runt omkring, och folk som har samma intresse som en själv!
Fantastiskt!

Kamomilla sa...

Fantastiskt ställe, verkligen! Fast min första tanke gick åt Fiskars...Men jag borde ha förstått från första början att den gula verandan hörde till en helt annan del av landet. Det såg vi när vi besökte en familj i Vasa i fjol. På vägen upp såg vi ett sorligt stort antal övergivna öde gårdar... :(

Men underbart måste det vara att få bo med så många likasinnade! Huskramare brukar jag kalla oss skämtsamt, jag gråter nästan när jag ser hus som lämnats till att förfalla..
Här i vår by tycker nog alla att vi är lite galna när vi flyttade ett gammalt hus och dessutom bara har vedeldning... Galna tokar från stan... ;) De skakar bara på huvudet där de sitter i sina 70-80 tals hus med dyr oljevärme...

Kram, Kamomilla

Anonym sa...

Wow, vad häftigt! Ligger gårdarna nära varandra? Jättehärliga hus ju!

Tegsta G�rd sa...

Fantastiskt att ni kan ha en gemensam fårhage på sommaren, djur hör till i den miljö ni bor i:)