måndag 10 mars 2008

Visioner

...behöver man ha när man sätter igång med någonting på Stundars! Hela området har ju vuxit upp tack vare att det funnits människor med galna idéer och stark tro... Jag skulle vilja "förnya" butiken med mera gamla saker. Jag var på upptäcktsfärd med min gode vän, "primus motorn" på muséet. Han är precis en sådan optimist som ser möjligheterna i stället för problemen...

Här är en gammal köpmansdisk från en lanthandel:

"Den där kan nog någon fixa till på en timme" sa min gode vän...

Sedan hittade vi också en kärlhylla:

Jag skulle gärna vilja ställa hyllan på ett bord eller en skänk. Fast det går ju också att skruva fast den i väggen. Lite renoveringsbehov här också...

Jag har också gått omkring i stugorna för att söka inspiration till vad jag skulle vilja ha i butiken. Det var som att ta på sig nya glasögon för jag hittade många spännande saker som jag inte lagt märke till förut. Bl a trodde jag att vackra fågelburar som används som inredningspryl var ett modernt påfund. Men jag hittade t o m två stycken (eller kanske de använts till någonting annat, jag är ingen historiker...):


Och fattigmanssilver är så vackert:

Jag skulle vilja börja beställa varor nu! Men jag får ge mig till tåls några veckor ännu...

9 kommentarer:

Bergagårdens Lina sa...

Så otroligt roligt att få starta upp en butik sådär! Grattis! Det kommer nog att bli superbra!!!

Vilka intressanta lokaler, verkar vara väldigt inspirerande!

Anonym sa...

Så härligt det låter!

Linnestinalund sa...

Vilken härlig tallrikshylla. Gamla butiksinredningar är också så härliga, vi har några delar från de två hus vi bott i som båda fungerat som butik. En grön fågelbur liknande bilden fanns också i vårt hus!
Ser framemot att besöka butiken, det kommer att bli så fint, miljön är ju verkligen passande. Så skoj att få planera en butik!

Lantliga drömmar sa...

Så mycket fint du visar! Eller ja, det är väl inte sådär jättefint alltihop just nu, men det har verkligen potential att bli fint! :-)

Skulle vara väldigt roligt att nångång besöka butiken! :-)

Ha det gott!

sabina sa...

Vilket lyckorus att få gå runt och göra precis det du gör nu!! *avis* Men kan tänka mig att det är en hel del jobb också... :)

Kamomilla sa...

Hjälp såna skatter!! vad ni ska ha det kul och spännande!!

Mitt Egnahem sa...

Vilket område du bor i! När jag såg bilderna på Era grannhus, blev jag riktigt stum. Det ena snyggare än det andra. Vilken Bullerbyidyll! SYND att det är långt till Finland... Trogen läsare i Värmland

Lappeklipp sa...

Vilken spännande sommar du kommer att få med egen butik i en så underbar miljö. Bor själv i ett hus byggt 1924 och måste medge att atmosfären är helt annan än i ett nybyggt hus. Lycka till!!!!!

Ulrika sa...

Älskar tallrikshyllan:) Jättevacker!!

Kommer definitivt att besöka butiken. Ha en riktigt skön och härlig påsk!! Själv ligger jag under täcket med feber:(